21 مهر 1402
saJad .z ‌‌

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

قیمت گذاری جنبه حیاتی هر کسب و کاری است و یکی از حیاتی ترین تصمیماتی است که هر مربی می گیرد. بخاطر همین اهمیت بالا، در مقاله قبلی اشتباهات رایج در قیمت گذاری برای مربیان بدنسازی را بررسی کردیم.


در این مقاله، درمورد دو موضوع مهم صحبت می کنیم. اول با عواملی که در قیمت گذاری باید در نظر بگیریم آشنا خواهیم شد و در گام بعدی 4 مدل برای قیمت گذاری را در معرفی می کنیم. چه اول راه باشید یا مربی با تجربه ای باشید، این مقاله بینش هایی را در اختیار شما قرار می دهد تا خدمات خود را قیمت گذاری کنید و بیزینس خودتان را با اطمینان بیشتر رشد دهید. 

بخش اول: عواملی که باید هنگام قیمت گذاری خدمات تناسب اندام در نظر بگیرید

1. تجربه و اعتبار شما

تجربه و اعتبار شما نقش مهمی در تعیین نرخ شما دارد. اگر یک مربی جدید با تخصص کمی هستید، ممکن است لازم باشد برای جذب مشتری، نرخ های پایین تری در نظر بگیرید . با این حال، اگر سال ها تجربه و گواهینامه های زیادی برای حضور در سمینارها و دوره های مختلف مرتبط را دارید، می توانید نرخ هایی تعیین کنید که نشان دهنده تخصص و اعتبار شما است. البته که باید خوب با مشتری مذاکره کنید تا متوجه تخصص شما بشود.

2. محل

محل‌کار شما هم روی قیمت ها تاثیر دارد.‌ زمانی در یک منطقه ثروتمند فعالیت می کنید، ممکن است بتوانید نرخ های بالاتری نسبت به زمانی که در منطقه معمولی کار می کنید، دریافت کنید.‌ پس، حتما بازار منطقه‌ی خودتان را هنگام تعیین نرخ در نظر بگیرید.‌ به طور مشابه، اگر در شهر بزرگ‌تری هستید، احتمالاً می‌توانید بیشتر از زمانی که در یک شهر کوچک یا روستا زندگی می‌کنید، قیمت تعیین کنید.

3.هزینه ها

هزینه های سربار شما مانند اجاره، تجهیزات و بیمه نیز در تعیین نرخ شما نقش دارند. اگر هزینه های سربار شما زیاد است، ممکن است برای پوشش هزینه های خود و کسب سود، نیاز به تعیین قیمت های بالاتر داشته باشید. اگر متوجه شدید که حتی انتخاب بالاترین قیمت معقول برای منطقه و تخصص شما، هزینه های سربار شما را پوشش نمی دهد یا سودی برای تان ندارد، یعنی مشکل از مدل کسب و کار شماست و باید یک بیزینس مدل جدید بسازید.

قیمت گذاری بدنسازی تناسب اندام fitness

4. بازار هدف بدنسازی

بازار هدف شما در تعیین قیمت ها نقش دارد.‌ اگر مشتریان رده بالایی را هدف قرار می دهید که تمایل دارند پول زیادی برای مربی خصوصی پرداخت کنند، می توانید قیمت های بالاتری را مشخص کنید.‌ فراموش نکن که این قشر از شما انتظار دارند که یک سرویس پیشرفته و متفاوت ارائه کنید.‌ با این حال، دقت کنید که جامعه هدف شما برای قیمت چه انتظاری دارد.

5. رقابت با مربی های بدنسازی

رقابت شما قطعا بر قیمت های شما تأثیر دارد.‌ اگر مربی‌های منطقه شما قیمت های مشابهی دارند، تنها در صورتی می‌توانید در کورس رقابت بمانید که در آن محدوده قیمتی، قیمت گذاری کنید. قیمت پایین تر یا بالاتر به شدت ریسک خرید برای مشتری را بالا میبرد. یا باید آپشن خوبی ارائه کنید که دیگر مربی ها ندارند. از طرف دیگر، اگر در منطقه یا شهر شما مربیان بدنسازی زیادی وجود ندارد، می توانید قیمت خودتان را بالا ببرید.

با اپلیکیشن کمک مربی، حضور و غیاب شاگردهات رو کنترل کن.

مدیریت کسب و کار زمانی اهمیت خودش را بیشتر نشان می دهد که شما رقبای زیادی دارید و باید مشتری بیشتری جذب کنید. وگرنه در زمانی که رقیبی وجود ندارد و مشتری زیاد است (عرضه کم و تقاضای زیاد) شما حداقل به مدیریت بازاریابی نیازی ندارید. اما در این دوره که تکنولوژی همه جا وجود دارد، مربیان آنلاین در شهرهای بزرگ با استفاده از تکنیک های مدیریت بازاریابی تا دل شهر های کوچک رسوخ کردند. پس از فکر بی رقیب بودن بیرون بیایید.

بوسیله پنج موردی که بررسی کردیم، می‌توانید نرخ‌هایی را تعیین کنید که منصفانه، رقابتی و منعکس‌کننده مهارت و تخصص شما هستند. با این حال، شما می توانید از مدل های قیمت گذاری مختلف استفاده کنید.

بخش دوم: مدل های قیمت گذاری برای خدمات بدنسازی

وقتی نوبت به قیمت گذاری بسته های تناسب اندام می رسد، مدل های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. هر مدل مزایا و معایبی دارد و تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای کسب و کار شما بهتر کار می کند به خود شما بستگی دارد.  چهار تا از رایج ترین مدل ها را باهم بررسی خواهیم کرد:

1. نرخ ساعتی

این مدل شامل دریافت نرخ ساعتی خدمات شما از مشتریان است.  یکی از مزایای این مدل این است که درک آن آسان است و به شما امکان می دهد برای زمانی که با هر مشتری می گذرانید هزینه دریافت کنید. با این حال، ممکن است مدل‌های سودآورتری وجود داشته باشد، چون تعداد ساعات کاری شما محدود است.

2. جلسه ای

قیمت گذاری بر حسب جلسه شامل ارائه تعدادی جلسه با قیمت ثابت به مشتریان است. به عنوان مثال، شما ممکن است ده جلسه را با یک میلیون تومان ارائه دهید. مزیت این مدل این است که به شما امکان می دهد به ازای هر مشتری درآمد بیشتری کسب کنید چون ممکن است مشتری های دیگر شما تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند و پول بیشتری بدهند. همچنین مشتریان را تشویق می کند تا به یک برنامه آموزشی طولانی مدت متعهد شوند.

قیمت گذاری بدنسازی تناسب اندام fitness

3. بسته های ماهانه

بسته های ماهانه به این صورت است که، هر ماه مبلغ ثابتی را برای تعداد مشخصی از جلسات تمرینی برای مشتریان در نظر می گیرید. این مدل برای مربی آنلاین و مربی تناسب اندام به خوبی کار می کند. به عنوان مثال، شما ممکن است سه میلیون تومان در ماه برای 10 جلسه تمرینی بگیرید. مزیت این مدل این است که جریان درآمدی ثابتی را فراهم می کند و مشتریان را تشویق می کند که به تمرین های طولانی مدت متعهد شوند. شما می توانید بسته های خود را بر اساس سه ماهه، شش ماهه و… هم آماده کنید.

4. بسته های محدود به زمان

بسته‌های محدود زمانی یک مدل قیمت‌گذاری محبوب برای مشتریان هستند، چون تاریخ شروع و پایان دارد. همین تاریخ شروع و پایان یک تصویر نسبتا واضحی از فرآیند تمرینی را به مشتری می دهد و او می تواند برنامه ریزی خوبی داشته باشد.
به عنوان مثال، یک برنامه تمرین خصوصی 12 هفته ای می تواند به مشتریان کمک میکند که برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کنند. این بسته ها اغلب با چندین جلسه تمرین در هفته و آپشن های اضافی مانند راهنمایی تغذیه یا دسترسی به گروه های پشتیبانی آنلاین ارائه می شوند.

در آخر


مربیان با ارائه یک بسته خدماتی مناسب با نیازهای مشتری، می توانند خدماتی با کیفیت بالا ارائه کنند. که به مشتریان در ایجاد عادت های سالم و رسیدن به نتایج مطلوب کمک می کند. بسته‌های با زمان محدود هم راهی عالی برای مربیان است برای ایجاد جریان درآمد ثابت و در عین حال از متعهد بودن و مشارکت مشتریان در طول برنامه مطمئن می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *