اثر رژ لب چیست؟
اثر رژ لب زمانی است که مصرفکنندگان هنوز در دوران رکود اقتصادی یا زمانی که پول نقد کمی دارند، پول خرج میکنند. آنها به اندازه کافی برای خرید اقلام لوکس شانس بزرگی ندارند. با این حال، بسیاری هنوز برای خرید اقلام کوچک لوکس، مانند رژ لب درجه یک، پول نقد پرداخت می کنند. به همین دلیل، شرکت هایی که از اثر رژ لب بهره می برند، حتی در زمان رکود اقتصادی نیز انعطاف پذیر هستند.
درک اثر رژ لب
جلوه رژ لب تجلی چیزی است که اقتصاددانان آن را اثر درآمد می نامند . اقتصاددانان تقاضای مصرف کننده برای هر محصول مشخصی را به عنوان ترکیبی از اثرات قیمت یک کالا نسبت به کالاهای دیگر، که به عنوان اثر جایگزینی شناخته می شود ، و درآمد مصرف کننده، که به عنوان اثر درآمد شناخته می شود، تجزیه می کنند.
برای کالاهای معمولی ، با افزایش درآمد مصرف کننده، تقاضا نیز افزایش می یابد. با این حال، برای برخی از کالاها، که به عنوان کالاهای پایینتر شناخته میشوند ، افزایش درآمد مصرفکننده در واقع تقاضا را تضعیف میکند و بالعکس.
این همان چیزی است که در مورد اثر رژ لب رخ می دهد. همانطور که درآمد مصرف کنندگان کاهش می یابد، آنها از خرید کالاهای لوکس که دیگر توان خرید آن را ندارند صرف نظر می کنند و در عوض درآمد اختیاری (کاهش یافته) خود را صرف اقلام لوکس کوچکتر می کنند.
جلوه رژ لب یکی از دلایلی است که رستورانها و مجتمعهای فیلمهای معمولی معمولاً در بحبوحه رکود، عملکرد خوبی دارند. مصرف کنندگانی که پول نقد ندارند می خواهند بطوری رفتار کنند که به آنها اجازه می دهد مشکلات مالی خود را فراموش کنند. با این حال، آنها به یک شب و یک فیلم نسبتاً ارزان رضایت می دهند و بودجه خود را بر این اساس تنظیم می کنند.
مبنای نظری دیگر برای اثر رژ لب این است که در زمان رکود اقتصادی، بازار کار رقابتی تر می شود. این امر باعث می شود کارجویان برای بدست آوردن شغل، برای کالاهایی هزینه کنند که مزیت آنها را نسبت به سایر کارمندان افزایش می دهد.