
مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه
قیمت گذاری و ایجاد تناسب بین قیمت ها، یک چالش بزرگ است. شاید دلیل سخت بودن این است که نمی دانید از کجا شروع کنید. روشهای مختلفی برای قیمتگذاری خدمات بدنسازی وجود دارد. احتمالا در مورد بعضی از آنها، مثل قیمتگذاری به اضافه هزینه، قیمتگذاری برتر یا قیمتگذاری مبتنی بر ارزش شنیده باشید.
اگر میخواهید موقع قیمتگذاری دوره ها کار اشتباهی انجام ندهید، مقاله مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده اید. پس به سرعت بریم سراغ اشتباهاتی که می توانند تأثیرات ماندگاری بر سلامت کسب و کار تناسب اندام شما داشته باشند.
گاهی اوقات ساده ترین استراتژی قیمت گذاری فقط جلوگیری از اشتباهاتی است که دیگران مرتکب می شوند.

1. بر اساس ارزش آفرینی هایتان قیمت گذاری کنید.
بیشتر وقت ها مربی های بدنسازی بدون توجه به بقیه مربی ها و خدماتی که می دهند قیمت گذاری می کنند. به چند دلیل شما نباید به این شکل قیمت گذاری کنید.
دلیل اول اینکه هر خدمات تناسب اندام باهم متفاوت اند و برای بازار متفاوتی ساخته شده اند. اگر میخواهید با جامعه هدف لوکس و پولدار کار کنید، به نظر شما منطقی است که قیمت شما با قیمت مربی هایی که برای قشر کم درآمد کار می کنند، یکسان باشد؟ البته که نه! این مشتریان رده بالا به دنبال خدمات متفاوتی هستند و احتمالا معتقدند که گرانی و قیمت بالا بهتر است.
در حالی که ورزشکاران کم درآمد، به دنبال ارزان ترین قیمت ممکن هستند. اما اگر مربی ورزشکاران کم درآمد همان خدماتی را بدهد که شما هم ارائه می کنید؛ در این موقع چه باید کرد؟
قیمت تنها عاملی نیست که مشتریان هنگام انتخاب محصول یا خدمات به آن توجه می کنند. اگر مربی دیگری، خدمات مشابهی را با همان قیمت ارائه میدهد و شما میخواهید شاگردهای بیشتری را جذب کنید، کاهش قیمت بهترین گزینه نیست.
دنبال راهی باشید که بتوانید ارزش بیشتری به خدمات خود اضافه کنید (بدون تغییر حاشیه سود) یا به شکلی با مشتری صحبت کنید که قانع شود شما ارزش بیشتری دارید؟ راههای زیادی وجود دارد که میتوانید برای این کار استفاده کنید. فقط در قیمت گذاری رقابت نکنید. پس پیروی کردن از بقیه مربی ها در قیمت گذاری کار درستی نیست.

با اپلیکیشن کمک مربی، حضور و غیاب شاگردهات رو کنترل کن.
2. میانگین قیمت بازار را برای خودتان در نظر نگیرید.
قیمت وسط بدترین نقطه بازار است. دو راه در بازار وجود دارد: شما مربی بدنسازی با “بهترین قیمت” یا مربی بدنسازی “لوکس” هستید. هر دو راه در تناسب اندام برای بخش های مختلف بازار در نظر گرفته می شوند. استراژی بهترین قیمت افرادی را هدف قرار می دهد که قیمت برای آنها مهم است و استراتژی های لوکس افرادی را هدف قرار می دهند که کمتر به قیمت توجه دارند و بیشتر به سطح خدمات اهمیت می دهند.
هر کدام از این راه ها مزایا و معایب خود را دارند. شما می دانید که کسب و کار شما در کجای این طیف قرار دارد. اگر هنوز نمی دانید کدام استراتژی برای شما مناسب است، قیمت گذاری تان باید بر این اساس باشد که از کار کردن با کدام قشر لذت می برید. همین الان جایگاهت رو مشخص کن!!
حالا که جایگاه خودت را مشخص کردید، می توانید قیمت خود را بر اساس هزینه های خود و خدماتی که ارائه می دهید تعیین کنید. همچنین می توانید به آنچه رقبای شما ارائه می دهند نگاه کنید و ایده بگیرید.

3. فقط روی قیمت رقابت نکن.
وارد شدن به جنگ با دیگر مربیان بدنسازی آسان است تا ببینید چه کسی پایین ترین قیمت را می دهد تا بتواند بیشترین مشتری را جذب کند. این کار واقعا وحشتناکه!! همانطور که قیمت های خود را کم می کنید، شروع به کاهش ارزش خدمات خود می کنید. با این کار به مردم می گویید خدمات من آنقدر هم ارزش ندارند.
مردم محصولات و خدمات را تا حدی بر اساس قیمت و تا حدی بر اساس آنچه قرار است به دست آورند ارزش گذاری می کنند. وقتی با قیمت پایین برای مشتری کار می کنید اصلا خوشحال نخواهید بود، چون به اندازه ای که تلاش می کنید درآمد ندارید. شما از کاری که انجام می دهید لذت نخواهید برد و مشتریان شما این موضوع را احساس می کنند.
درس اخلاقی این است که قیمت خدمات خود را بر اساس ارزشی که دارند انتخاب کنید تا هم از کار خود لذت ببرید و هم درآمد خوبی داشته باشید. مطمئن شوید که قیمتهای شما با بازار هدف تان مطابقت دارد.
4. دائم تخفیف ندهید.
تخفیف می تواند بخشی از استراتژی شما باشد، اما باید به روش صحیح ارائه شود. اگر دائما در حال تخفیف دادن هستید یعنی به اندازه کافی در بستن فروش مهارت ندارید. در همچین مواقع اولین قدم ارائه تخفیف نیست. در عوض، مراحل فروش خود را ارزیابی کنید تا ببینید مشکل از کجاست. آرزوها و موانع مشتریان بالقوه خود را می شناسید؟ آیا خدمات تان را دقیق و صحیح توضیح می دهید؟
اگر خدمات خود را با توجه به هزینه ها و سود مورد نظرتان قیمت گذاری کرده اید، هر بار که خدمات تان را تخفیف می دهید، سود خود را از دست خواهید داد و حتی شاید ضرر کنید. تخفیف دادن خدمات برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار ساده ترین کار ممکن است، اما آیا این کار باعث جذب مشتریان بیشتر می شود؟
علاوه بر این، اگر مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی ببینند که شما بیشتر اوقات تخفیف میدهید، دیگر تمایلی به خرید با قیمت کامل نخواهند داشت. شما اساساً به مشتریان خود آموزش می دهید که فقط با نرخ های تخفیف خرید کنند. همانطور که قبل تر اشاره کردم، نتیجه برای رقابت در قیمت، کاهش درآمد و ارزشی که برای خود و خدمات تان دارید، میشود.
اگر تا الان این اشتباهات را انجام می دادید، نگران نباشید. از آنجایی که شما این وبلاگ را خواندید، حالا می دانید چه کاری را نباید انجام دهید و چه تاثیراتی که می تواند بر کسب و کار شما داشته باشد.

saJad .z